دشمن را امیدوار نکنید!

سه شنبه, ۲۸ مهر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۹ ق.ظ


رهبر معظم انقلاب اسلامی: همه جناحها باید مراقب باشند تا دوست و دشمن را اشتباه نگیرند

فتنه چیست؟

فتنه، جلوه‌اى از توطئه‌ى دشمنان است ؛ فتنه یعنى کسانى شعارهاى حق را با محتواى صددرصد باطل مطرح و برای فریب مردم بیان کنند. هدف از ایجاد فتنه ، گمراه کردن مردم است .

 

باید دشمن را مأیوس کرد

وقتى دشمن مأیوس شد ، یک ملت از شرّ او خلاص خواهند شد .

گناه بزرگی که عده ای مرتکب آن می شوند آن است که دشمن را امیدوار می کنند .

امیدوار کردن دشمن به این معنا است که عده ای شرایطی را به وجود آورند که دشمن درخود این جرأت را پیدا کند که در زمینه هایی  دخالت و اظهار نظر کند  ، به عبارتی دشمن را امیدوار می کنند که می تواند منفذى در بین مردم ، در بین عوامل گوناگون و...باز کند .

 

عوامل امیدوار کردن دشمن

زمانی که دشمن احساس کند که مردم از دین و وفاداریشان نسبت به باورهایشان کناره گرفته اند و دیگر با آنان همراه نیستند وحرکتی نخواهند کرد، آن موقع است که به رسیدن اهداف خود امیدوار می شود .

 

راه مقابله با دشمن

بصیرت یکی از راه های مقابله با دشمن می باشد که می توان آن را شرط لازم اما ناکافی معرفی کرد .

گاهی اوقات دیده می شود افرادی در بسیاری از گمراهی ها حضور دارند ، شناخت لازم را داشته اند اما بر خلاف دریافت خود عمل می کنند .

در حوادث گوناگون ممکن است بصیرت و بى‌بصیرتى عارض انسان شود ، انسان باید بصیرت پیدا کند .

 

بصیرت به چه معنا می باشد ؟

بصیرت به معنای این است که انسان در حوادثى که پیرامون او می گذرد و در حوادثى که پیش روى اوست و به او ارتباط پیدا می کند ، تدبر کند ؛ سعى کند از حوادث به شکل عامیانه و سطحى عبور نکند ؛ به تعبیر امیرالمؤمنین ، اعتبار کند : « رحم اللَّه امرء تفکّر فاعتبر» ؛(نهج‌البلاغه، خطبه‌ى 103) فکر کند و بر اساس این فکر، اعتبار کند ؛ یعنى با تدبر مسائل را بسنجد - « و اعتبر فأبصر» - با این سنجش ، بصیرت پیدا کند .

حوادث را درست نگاه کردن ، درست سنجیدن ، در آنها تدبر کردن ، در انسان بصیرت ایجاد می کند ؛ یعنى بینائى ایجاد می کند وچشمش به حقیقت باز می شود .

در اینجا نکته ای وجود دارد وآن این است که : گاهى بصیرت نیز وجود دارد ، اما در عین حال خطا و اشتباه ادامه پیدا می کند ؛ اینجا است که این نکته که بصیرت شرط کافى براى موفقیت نیست وتنها می تواند شرط لازم باشد، محسوس تر ظاهر می شود .

امام باقر (ع) می فرمایند: «یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْکِیکَ وَ هُوَ لَکَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِکُکَ وَ هُوَ لَکَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون ؛ ازآن کسی که حرفهائى به تو می زند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه مى‌آورد ، اما خیرخواه توست ؛ حرف آن را گوش کن و بپذیر .» ودر ادامه می فرماید.

 نبود عزم و اراده ، عاملی است که باعث می شود فردی با داشتن بصیرت ، باز هم در دام خطا و اشتباه قرار گیرد .

بعضى‌ها حقایق را می دانند ، اما براى اقدام تصمیم نمی گیرند ؛ براى اظهار تصمیم نمی گیرند ؛ براى ایستادن در موضع حق و دفاع از حق تصمیم نمی گیرند .

رهبر معظم انقلاب اسلامی، مقابله هوشمندانه ،با ،ابعاد، شبیخون فرهنگی، دشمن، وظیفه ای ،همگانی است

 البته این تصمیم نگرفتن ها نیز عللی دارد :

عافیت‌طلبى ، تنزه‌طلبى ، هواى نفس ، شهوات ، ملاحظه‌ى منافع شخصى وگاهی لجاجت .

گاهی فردی یک حرفى را زده است ، می خواهد پاى حرف خود بایستد ، به خاطر اینکه اگر از حرف خودش برگردد ، ننگش می کنند در حالی که در دین گفته شده است : « لعن اللَّه اللّجاج ؛ لعنت خدا بر لجاجت ».

افرادى هستند اطلاع دارند ، واقعیت را هم می دانند ؛ در عین حال به جهت گیرى‌هاى مخالف ، جهت گیرى‌هاى دشمن کمک می کنند .

در زندگی ، بسیاری از افراد را می بینیم که در طول انقلاب و تاریخ ، زحماتی را کشیدند اما در فرصت هایی از زمان که گاه مصلحت های فردی به میان می آید ، درست در نقطه‌ى مقابل اعتقادات و اندیشه های گذشته ی خود می ایستند  و در خدمت ضد انقلاب ها قرار می گیرند !

عامل اصلى این رفتارها ؛غفلت از ذکر پروردگار،غفلت از وظیفه ، غفلت از مرگ و غفلت از قیامت است .

اینها  همه دست به دست هم خواهد داد و موجب می شود که فردی به کلى و صد و هشتاد درجه جهت گیرى‌ اش عوض کند.

 

دین و وفاداری مردم ، رکن اساسی است !

دشمن همیشه در حملات خود دو نکته و اصل را مورد حمله قرار می دهد ؛ دین و وفاداری مردم . او به شکلی آگاهانه می داند که اگر وفاداری و دین مردم را خدشه دار سازد ، به راحتی می تواند اهداف ننگین خود را به ظهور عملی برساند.

به روشنی مشاهده می کنیم که دشمن از سالهاى دهه‌ى 60 ، از دوران حیات بابرکت امام، چه دشمنان بیرونى و چه مزدوران یا نوکران بى‌مزد و منت آنها از داخل ، مقدسات دینى ، حقایق دینى و بیّنات اسلامى را مورد تردید و انکار قرار دادند ، این یک چیز تصادفى نبوده است ؛  روى این تکیه داشته‌اند .

 این مسئله از ماجراى سلمان رشدى آغاز شد تا فیلم هاى ضد اسلام هالیوودى، تا کاریکاتورها، تا قرآن‌سوزى، تا حوادث گوناگونى که علیه اسلام در این گوشه و آن گوشه اتفاق افتاد .

این ها همه به خاطر آن است که ایمان مردم را به اسلام و مقدسات اسلامى کم کنند . در داخل کشور ، از طرق مختلف ، پایه‌هاى ایمان مردم ، بخصوص نسل جوان را متزلزل کنند ؛ از اشاعه‌ى بى‌بندوبارى و اباحیگرى ، تا ترویج عرفان هاى کاذب - جنس بدلى عرفان حقیقى - ترویج بهائیت و ترویج شبکه‌ى کلیساهاى خانگى؛ اینها کارهائى است که امروز با مطالعه و تدبیر و پیش‌بینى دشمنان اسلام دارد انجام می گیرد؛ هدفش هم این است که دین را در جامعه ضعیف کند .

و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش ؛ اما پیروى نکن از حرف آن کسى که حرفهاى شیرینى می زند که خوشت مى‌آید و لبهاى تو را به تبسم باز می کند ، اما « و هو لک غاش »؛ فریب گر است ، باتوغش می کند ، خیرخواهى ندارد ، از روى بددلى و بدخواهى است ، [ولی] حرفى میزند که تو خوشت بیاید ؛ از این شخص پرهیز کن

در زمینه‌ى تضعیف وفادارى مردم نسبت به نظام هم کارهاى زیادى می کنند :

دینداری و سلامت

 شایعه می سازند ، براى اینکه مردم را از مسئولین کشور ، مأیوس کنند .

 تخم بدبینى می پراکنند .

هر کار شایسته‌ى باارزشى که در سطح کشور انجام بگیرد ، این را در وسائل تبلیغات گوناگون مورد تردید قرار می دهند .

 ضعف هاى موجود را چندین برابر جلوه می دهند و نقاط قوت را نشان نمی دهند تا بدین وسیله مردم ، مخصوصاً نسل جوان را نا امید کنند .

 افق آینده را در مقابل نسل جوان و مردم تیره و تار نشان می دهند ، براى اینکه مردم را از صحنه خارج کنند .

داشتن بصیرت وآگاهی و هشداری کافی ، اراده بر حرکت های بزرگ آدمی را دربرابر حملات واکسینه خواهد کرد .

به ظاهر حرف ها توجه نکنید !

امام باقر (ع) می فرمایند : «یَا صَالِحُ اتَّبِعْ مَنْ یُبْکِیکَ وَ هُوَ لَکَ نَاصِحٌ وَ لَا تَتَّبِعْ مَنْ یُضْحِکُکَ وَ هُوَ لَکَ غَاشٌّ وَ سَتَرِدُونَ عَلَى اللَّهِ جَمِیعاً فَتَعْلَمُون ؛ ازآن کسی که حرفهائى به تو می زند که آنقدر تلخ است که تو را به گریه مى‌آورد ، اما خیرخواه توست ؛ حرف آن را گوش کن و بپذیر .»  ودر ادامه می فرماید : تلخ است ،

« و لا تتّبع من یضحکک و هو لک غاش ؛ اما پیروى نکن از حرف آن کسى که حرفهاى شیرینى می زند که خوشت مى‌آید و لبهاى تو را به تبسم باز می کند ، اما « و هو لک غاش »؛ فریب گر است ، باتوغش می کند ، خیرخواهى ندارد ، از روى بددلى و بدخواهى است ، [ولی] حرفى میزند که تو خوشت بیاید ؛ از این شخص پرهیز کن . « و ستردّون الى اللَّه جمیعا فتعلمون »؛ وقتى پیش خداى متعال رفتید ، آنگاه حقایق دلهاى یکدیگر را آنجا خواهید فهمید .» (کافى ، ج 2 ، ص 683)

 

فرآوری : زهرا اجلال – گروه دین و اندیشه تبیان

منبع : بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم گیلان

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۷/۲۸
نادر حقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی