برکات انتظار (1)
بحث خود را در رابطه با برکات انتظار با این روایت شروع میکنم که رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمایند: «اَفْضَلُ الْعِبادَةِ، اِنتظارُ الْفَرَجِ» (1) برترین عبادت، انتظار فرج است. معلوم است که فرج باید مسأله بسیار مهمی باشد که چنین نتایجی برایش هست و حکایت از آن دارد که در حقیقت « انتظار فرج » یک فرهنگ است و نه یک عمل خاص. بر همین اساس بنا داریم بر روی موضوع انتظار تأمّل کنیم تا روشن شود انتظارِ فرج، چه سبک و سیاقی دارد که بالاترین عبادات محسوب میشود.
قلّهی بلوغ جهان
ابتدا باید روشن شود در «انتظار فرج» به کجا باید نظر کرد؛ چون در شرایطی شما منتظر هستید، که چیزی را در افق خود بشناسید، و به آن افق به امید ظهور آن چیز نظر کنید. از آن جاییکه پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله خاتم پیامبران هستند با ایشان تاریخِ زمین به قلهی انتهاییِ بلوغ خود میرسد و دُور عالَم که با حضرت آدم علیه السلام شروع شد. با به صحنهآمدن آخرین پیامبر صلی الله علیه و آله ، بستر ظهور نهاییترین کمالات میگردد، پس باید ظهور نهایی را بسیار مهم ارزیابی کنیم. آنقدر ظهورِ جنبههای نهایی کمالِ عالم حتمی است که رسول خدا صلی الله علیه و آله از یک طرف میفرمایند: نزدیکی من به قیامت در حد نزدیکی دو انگشت است. (2) و از طرف دیگر میفرمایند: «وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ نَبِیّاً لَوْ لَمْ یَبْقَ مِنَ الدُّنْیَا إِلَّا یَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِکَ الْیَوْمَ حَتَّى یَخْرُجَ فِیهِ وَلَدِیَ الْمَهْدِی» (3) سوگند به آنکه مرا به حق مبعوث کرده اگر نماند از دنیا مگر یک روز، هر آینه آن روز را خداوند آنقدر طولانی میکند تا فرزندم مهدى ظهور کند. در چنین شرایطی تمام آنچه لازم بود با ظهور آخرین دین ظاهر شود پیش میآید و لذا با ظهور ایشان همهی حقایقِ غیبی که امکان ظهور دارند، به صحنهی ظهور میآیند.